
Între cele două sărbători ale zăpezii, dispersie.ro vă redă un interviul exclusiv, cu profesorul Casian Popa, fondatorul site-ului snobless.ro, prima și unica platformă web din România care ne învață când, cum și ce să bem inteligent.
Gabriel Horia: Casian, ce băuturi crezi că se potrivesc cel mai bine în această perioadă a anului?
Casian Popa: „Fiind sărbătorile de iarnă, în mod tradițional românii consumă mai mult vin și spirtoase. Iată de ce, aș recomanda în primul rând alegerea de vinuri spumante seci albe și roze, care se potrivesc în oricare dintre momentele mesei, dar și la evenimentele cu caracter festiv. Apoi, dintre vinurile liniștite, le-aș recomanda mai ales pe cele roșii, atât românești cât și din import. Acestea sunt o opțiune extrem de potrivită fiind un companion deosebit la bucatele din carne, atât de frecvent consumate în această perioadă. În ceea ce privește celelalte băuturi, digestivele se constituie într-o opțiune fericită, având în vedere tentațiile culinare cu mâncăruri grele, pe care le consumă românii. Spirtoasele, precum whisky-ul sau brandy-ul sunt foarte potrivite, iar ofertele sunt extrem de diverse. Ceea ce însă recomand, este ca alegerea tuturor acestora să aibă în vedere calitatea și mai puțin cantitatea (chiar dacă sunt băuturi la promoție), întrucât suntem prea săraci să ne permitem să bem băuturi proaste, cu efecte neplăcute”.
Gabriel Horia: Cum ți se par prețurile la băuturile alcoolice comparativ cu puterea de cumpărare a românilor?
Casian Popa: „Alegerea băuturilor de către consumatorii români este condiționată de preț și prea puțin de calitate. Un alt criteriu este notorietatea unui brand, deja devenit familiar. Brandurile mari își permit și campanii promoționale iar românii fac eforturi să cumpere mai mult în această perioadă decât în tot restul anului. Iată de ce, promoțiile sunt un factor decisiv, cam la orice tip de băutură alcoolică. Încă nu avem clienți suficient de informați și responsabili, iar acest lucru se observă pe întreaga piață a băuturilor alcoolice. La spirtoase, brandy-ul are cele mai mari prețuri, chiar în comparație cu țările occidentale, concurența insuficientă ofertând consumatorilor români produse de calitate medie la prețuri de lux. Un contraexemplu: cei mai mulți cunoscători dintre consumatori sunt pe piața vinului, de unde și opțiunile de preț mai avantajoase la un nivel de calitate tot mai bună. Pentru whisky predomină produsele din clasa entry, unde rafinamentul este incipient, iar prețurile sunt relativ ridicate. Din păcate, un alt factor distorsionant care contribuie la nivelul actual al prețurilor sunt politicile fiscale în ceea ce provește taxele și accizele pe alcool (bere, vin, spirtoase). Aproape jumătate din prețul produsului final îl constituie aceste constrângeri. Efectul? românii se îndreaptă spre produse ieftine, mai proaste sau contrafăcute, cu impact negativ și pe termen lung asupra sănătății consumatorului”.
Gabriel Horia: Ce ponturi le sugerezi românilor în alegerea băuturilor de sărbători?
Casian Popa: „Alegerea oricăror băuturi trebuie să fie un act responsabil și informat. Iată de ce, prima regulă este să nu se cumpere in impuls ci, după o informare prealabilă. Ar fi necesar ca consumatorii români să știe cum să citească o etichetă a unui produs și să conștientizeze efectele legate de excesul de alcool. Pe de altă parte, recomand alegerea produselor de calitate și nu a volumului mare de alcool. În al treilea rând, le recomand să fie mai pretențioși în ceea ce privește propria persoană și să fie mai aventuroși în alegerea băuturilor. E foarte ușor să găsești un produs de calitate la un preț mare, însă adevărata răsplată este în momentul în care ”nimerești” produse de calitate ridicată la un preț accesibil. Iată de ce, merită să ne mai abandonăm prejudecățile și obișnuințele și să fim mult mai aventuroși în această fascinantă cultură a barului, care a modelat civilizația euro-atlantică”.
Vă reamintim, blogul www.snoblesse.ro este structurat în jurul a 4 tipuri de băuturi de bază: vin, bere, whisky şi brandy. Site-ul a fost lansat în urma sugestiilor primite de la consumatori şi intenţionează să se dezvolte în funcţie de dinamica pieţei româneşti şi de feedback-ul primit de la comunitate.
[…] sursă interviu: Dispersie.ro […]
[…] sursă interviu: Dispersie.ro […]
[…] (Interviu aparut pe site-ul Dispersie – 28 decembrie 2014) […]