Gina Butiuc este unul dintre cei mai importanți designeri vestimentari din Transilvania. Recent și-a lansat colecţia toamnă-iarnă CROWDED, o galerie de emoții și sentimente intense.
Vă invităm să o cunoașteți, să-i urmăriți activitatea și creațiile de cea mai bună calitate.
Gabriel Horia: Cum a început povestea Ginei Butiuc în domeniul modei? De ce ai ales această „meserie”
Gina Butiuc: Povestea începe demult, în copilărie, prin modelul pe care l-am avut în cele două bunici ale mele. Ambele au fost preocupate de vestimentație și modă, una în mod autodidact și doar pentru folosință proprie, cealaltă însă a deținut un business în domeniu. Pe la 8 ani mi-am spus foarte clar că asta îmi doresc să fac și am știut că va fi drumul meu. Am început să fac haine prin clasa a șasea. Erau aproximativ purtabile…
Gabriel Horia: Care sunt elementele care te diferențiază de ceilalți creatori de modă?
Gina Butiuc: În primul rând, faptul că știu să croiesc și cunosc absolut toate fazele în realizarea unui produs. Peste tot în lume, designerii au „crescut” în croitorii, sunt înainte de toate couturier-i. Talentul îl ai sau nu-l ai, însă ce faci cu acest talent, cum transpui în realitate ideea aceea ce-ți răsare în minte și în suflet astfel încât să devină un obiect purtabil – asta presupune să stăpânești bine detalii tehnice. Pentru mine aceasta a fost prima prioritate când am pornit business-ul, în urma cu 13 ani: să angajez cel mai bun maistru-croitor de la care să pot învața ceea ce nu știam și să perfectionez ceea ce deja faceam.
Ca stil, mă diferențează echilibrul și acuratețea. Creațiile mele sunt „curate”, riguroase, se poate urmări o linie coerentă ce evidențeaza și corectează în același timp.
Ar mai fi modul disciplinat, extrem de organizat în care lucrez. Asta îmi permite ca în orice moment să știu orice detaliu care contează pentru fiecare client iar acesta este un atu fantastic pe care aceștia îl apreciaza în mod special.
Și, probabil nu în ultimul rând și în directă legătură cu primul aspect menționat, mă diferențiaza faptul că lucrez și pentru bărbați. Din câte știu, sunt singura femeie în România care crează pentru barbați.
Gabriel Horia: Ce te inspiră în creațiile pe care le faci? Cumai descrie bărbatul sau femeia care îți poartă hainele? Cum îți dai seama ce își dorește un client, ce i se potrivește? Sunt perosane pe care le poți „citi din priviri” sau în general preferi să-ți fidelizezi clientela, să—ți cunoști cumpărătorul în timp?
Gina Butiuc: Aici sunt două aspecte distincte. Când lucrez pentru o colecție, sursă de inspirație poate fi orice: o senzație stârnită de felul în care cade lumină într-o dimineață, o frunză în cădere ori un vers dintr-un cântec. Inspirația e peste tot și e strâns determinată de modul în care percepi tu în mod particular mediul exterior și-l retransmiți spre ceilalți transformat prin interacțiunea cu sinele tău. Asta înseamnă să creezi.
E cu totul diferit modul în care creez pentru un client anume. Inspirația este tocmai acel om. Pentru a crea pentru el trebuie întâi să-l cunosc, să fiu în armonie cu el. Produsul final trebuie să-l reprezinte, purtând în același timp amprenta stilului meu. Nu aș putea spune că-l citesc chiar din priviri fiindcă aspectul fizic e doar o parte din acest proces; sunt 10-15 minute de conversație în care fac profilul unui client. De regulă sunt întrebări generale cu ajutorul cărora stabilesc ce tip de temperament este, cum se poziționează în raport cu ceilalți și, mai ales, care sunt complexele acelui om fiindcă prin vestimentație, în primul rând, acționam emoțional. E nevoie de re-crearea stării de armonie și confort a acelui om cu sine însuși. Atunci este potrivită o haină pentru un anumit om când acest deziderat este atins.
Nu-mi place să fac caracterizări și să pun etichete, fiecare om e unic și frumos în felul lui. Aș putea spune că o trăsătură comuna a celor ce-mi trec pragul e tocmai această dorință de a-și explora și afirma propria unicitate.
Gabriel Horia: Recent ai organizat un eveniment, CROWDED. Practic ți-ai prezentat colecția de toamnă-iarnă. Despre ce a fost vorba?
Gina Butiuc: A fost vorba „despre mine. Despre tine. Despre emoții. Intense. Despre autocunoaștere și descoperirea sinelui pe drumul aglomerat spre împlinirea visului.” CROWDED, ca și celelalte colecții, e mai mult decât o colecție vestimentară: este mesajul meu către voi despre ceea ce fac, cum fac și de ce fac lucrurile astfel. Cei prezenți la eveniment au simțit intensitatea mesajului. Au plecat cu întrebări despre sine la care răspunsul e în suflet. E ceea ce mi-am dorit. Trecând în zona pur concreta, au fost două colecții distincte, una pret-a-porter și cealaltă couture-a-porter, ambele destinate în egală măsura femeilor și bărbaților.
Gabriel Horia: Care vor fi tendințele anului 2016 în modă?
Gina Butiuc: Din punct de vedere cromatic, 2016 e mult mai luminos. Din punctul meu de vedere, se încearcă o deschidere după câteva sezoane caracterizate fie de agresivitate cromatică, fie de o răceala profundă cum este acest sezon.
În general, nu-mi place să vorbesc despre tendințe. Dincolo de orice tendințe și curente, e important ca fiecare individ să-și definească propriul stil și să preaia doar acele elemente ce-l caracterizează.
Gabriel Horia: Cum a fost anul 2015 pentru creatorul de modă Gina Butiuc și ce planuri ai pentru 2016?
Gina Butiuc: 2015 a fost intens. În 2016 intenționez să-mi văd de treabă în continuare disciplinat, coerent, onest. Privind puțin în stânga și în dreapta, mai deloc în urmă și cu încredere înainte.