
Vlad Dan nu este doar un manager talentat din industria de IT care a pus pe picioare un brand de succes, ci și un vizionar care înțelege bine piața IT și mai ales rolul industriei IT în dezvoltarea Clujului, industrie care a contribuit la bunăstarea orașului din ultimii ani, de la locuri de muncă extrem de bine plătite, la investiții străine în capitala Transilvaniei. Vă invităm să-l cunoașteți pe dl. Vlad Dan, business developer Mejix.
DISPERSIE: Vom intra destul de direct în interviu, dle. Dan Vlad. Piața IT din România este dinamică și într-o creștere constantă, de la un volum de 4,6 miliarde de euro în 2015, ajungând la o valoare de 9 miliarde de euro în 2022. Practic, în ultimii ani, rata de creștere a sectorului IT este de 15 – 17% anual, de trei ori mai rapidă decât media națională. Anul 2023, însă, nu a fost cel mai bun pentru sectorul IT, o analiză interesantă fiind efectuată de ANIS, Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii, care a derulat un sondaj (Sentiment Survey 2024) în luna decembrie 2023 din care a rezultat că industria de IT a încheiat 2023 cu rezultate sub aşteptările de la începutul anului. Cum evaluați piața IT din anul 2023? Vorbim de un început de criză în IT?
Vlad Dan: Intr-adevar Piata IT din Romania a fost intr-o continua crestere inca de la inceputul anilor 2000, si a culminat in ultimii ani cu cresteri anuale de peste 15%.
Acest lucru s-a intamplat in primul rand datorita cererii venite de pe piata externa ( fenomen numit Outsourcing). Marile corporatii din IT au deschis filiale locale si au angajat mii de oameni sau au cumparat firme existente pe piata romaneasca. Firmele locale din IT care aveau parteneriate externe stabile, reuseau sa se dezvolte rapid pentru ca cererea externa era mult mai mare decat oferta.
O data cu pandemia, a fost o nevoie mai mare pentru digitalizare, pentru mutare in online si atunci cerintele au crescut mai mult, la fel fara ca antreprenorii din IT sa aiba o strategie activa de cautare a clientilor.
Incepand cu anul 2023 au venit mai multe schimbari. Cea mai importanta este stabilizarea pietei, practic nu se mai intampla totul in online si atunci clar nu mai era nevoia de alocare din anii precedenti. Inceputul crizei economice din SUA a dus la oprirea multor proiecte din domeniul IT, de asemenea la o nevoie de optimizare a costurilor. Astfel ca beneficiarii serviciilor, fie au minimizat echipele, renuntand la o parte din oameni, fie s-au indreptat spre alte piete in care au costuri mai mici.
Deci criza s-au nu, cert este ca piata de IT din Romania s-a schimbat si antreprenorii din domeniu trebuie sa se adapteze, ca sa isi poata continua activitatea.
DISPERSIE: Industria IT reprezintă 6,2% din PIB-ul României și angajații IT aduc contribuții duble, la stat, față de medie. Este adevărat că și statul român a fost extrem de prietenos cu mediul IT din punct de vedere fiscal în toți acești ani. Ce ar mai putea să facă în plus statul pentru mediul IT, de la decizii guvernamentale la modificări legislative și cum răspundeți celor care afirmă că facilitățile fiscale acordate IT-ișlor nu sunt corecte față de alte categorii profesionale din privat?
Vlad Dan: Dupa cum se stie statul roman „a fost” prietenos cu angajatii din domeniul IT, pentru ca acest lucru nu se mai intampla in momentul de fata, o data cu cresterea impozitelor, sau a taxelor pe PFA/SRL a firmelor din acest domeniu.
Toate aceste facilitati fiscale care s-au acordat , au fost pentru a stimula cresterea companiilor din domeniu, s-a vazut un potential acolo, care trebuia incurajat.
Aceleasi facilitati s-au acordat si in alte domenii, ulterior …gen constructii, instalatii…in momentul in care s-a identificat un potential in aceasta zona.
DISPERSIE: Se spune că salariul pentru IT-istul român a crescut considerabil în ultimii 3-5 ani și că etapizat, marile corporații din domeniu încep să-și îndrepte privirea spre forța de muncă din Turcia sau India, it-știi asiatici având mai puține pretenții financiare. Riscăm ca etapizat, IT-ul să părăsească România?
Vlad Dan: Dupa cum spuneam si la una din intrebarile anterioare, este adevarat, o parte din marile corporatii isi indreapta atentia spre alte tari. Nu cred ca neaparat Turcia sau India reprezinta competitia noastra , dar vin din urma alte tari din sudul Americii ( Mexic, Columbia), tarile din Sudul Africii și tari din Asia ca Vietnam care prind teren din cauza preturilor mult mai mici si a diferentei mai mici de fus orar.
Concluzia este clara nu o sa mai fim mult timp o tara „luata in seama” in zona de Outsourcing.
DISPERSIE: Cât de important este mediul IT pentru Cluj-Napoca, IT-ul e acum probabil cea mai importantă industrie a Clujului – ca număr de angajați, cifră de afaceri, profit. Ce urmează? Mai există potențial de creștere în Cluj-Napoca? Unii afirmă că și mediul IT a contribuit enorm la dezvoltarea Clujului, alții că mai mult a contribuit la creșterea prețurilor în imobiliare, dereglând cumva prețul real de pe piață?
Vlad Dan: Pentru dezvoltarea orasului Cluj-Napoca mediul IT a avut si are o reala importanta, practic pe seama acestei industrii s-a facut dezvoltarea orasului in ultimii ani. Dupa cum se stie au avut loc parteneriate strategice intre autoritatile locale si Mediul IT, pentru a face Clujul, Smart City, Green City, etc.
Exista potential de crestere in continuare in aceasta industrie, insa firmele de IT trebuie sa treaca incet de la companii de Outsourcing la Companii de produs, practic trebuie sa invatam sa dezvoltam produse proprii si cel mai important sa invatam sa le lansam in piata.
Doar asa o sa reusim sa pastram o parte din standardele pe care salariatii din IT si le-au creat.
DISPERSIE: Cât de importantă este legătura, colaborarea, între IT, mediul academic și cel administrativ în Cluj-Napoca, dat fiind faptul că principala „industrie” a Clujului a rămas învățământul superior – universitățile orașului?
Vlad Dan: Cel mai important lucru pentru a pastra aceasta legatura intre firmele de IT, mediul academic si administrativ este pentru atragerea de proiecte pe fonduri europene, pentru realizare de produse digitale. Aceste colaborari o sa mentina piata de IT activa, o sa ajute la crearea si cresterea unor produse IT , interne…interesante atat pentru piata locala cat si pentru cea internationala.
DISPERSIE: Vorbiți-ne despre Mejix. Care sunt produsele premium ale Mejix? Cu se se diferențiază pe piața de celelalte companii de profil? Care sunt cireșele de pe tort din portofoliul Mejix?
Vlad Dan: Mejix, dupa cum spunem noi s-a nascut ca si o companie de produs. Acesta fiind avantajul major atat pe piata locala cat si cea internationala.
Produsul Mejix de pe piata interna a fost magazinul online bestkids.ro, care ani la rand a luat importante premii la gala GPEC, cea mai importanta din aceasta industrie de ecommerce la nivel national.
Produsele Mejix internationale sunt dinemarket.com, platforma de marketplace B2B care face legatura intre producatorii locali si restaurante, activa pe piata din New York.
In momentul de fata lucram la un nou produs, un CRM personalizat pentru clientii mai pretentiosi care isi doresc un CRM adaptat 100% nevoilor interne ale companiei. In acelasi timp Mejix s-a dezvoltat si pe piata de Outsourcing ca si restul companiilor, printre clientii nostri premium putem aminti: Metro Digital, Banca Transilvania, Yehuda.
DISPERSIE: Cum a fost 2023 pentru Mejix și cum care sunt planurile de viitor pentru 2024?
Vlad Dan: Anul 2023 a fost un an de mentinere pentru Mejix, dar in care am invatat multe, in care am reluat activ procesele de Vanzare si Networking, in care ne-am focusat mult in directia de produse interne si lansarea lor in piata.
Pentru anul 2024 ne dorim o extindere atat in tarile in care deja suntem prezenti: SUA, Canada, Germania , Romania cat si extinderea in alte tari.
DISPERSIE: Sunteți parteneri ai platformei X Party & Networking. Cum evaluați creșterea spectaculoasă a conceptului?
Vlad Dan: Suntem parteneri ai platformei X Party & Networking si ne bucuram de aceasta oportunitate. Consideram ca prezenta pe o astfel de platforma, ca partener, la evenimentele organizate ne ofera o reala vizibilitate la nivel de parteneriate noi, cat si la cresterea gradului de incredere in produsele si serviciile noastre.
Cresterea acestui concept are loc pentru ca are in spate o strategie bine pusa la punct, o organizare pe masura si acopera o reala nevoie pe piata din Cluj-Napoca si Romania, aceea de socializare, de creare de legaturi intre oamenii de business respectiv conducatori din alte institutii ale statului si de incredere reciproca.
[…] Pentru cine are ochi să citească și capacitatea intelectuală să înțeleagă vremurile în care outsourcing-ul era nava amiral a Clujului încep să apună. Asta o spune cu subiect și predicat Vlad Dan, business developer Mejix, într-un interviu pentru publicația DISPERSIE.ro. […]